Modul 1: Cellen og livets opståen
OBS. Vær opmærksom på, at der udover 8 modulafleveringer også er 6 obligatoriske eftermiddage med laboratorieforsøg.
- Forskellige cellers opbygning og funktion, herunder om stamceller (Cellens organeller, Cellemembranens opbygning, Transport af stoffer gennem cellemembranen)
- Celledelingen (Mitosen - vækstdelingen, Meiosen - dannelsen af kønsceller) samt om stamceller
- Livsformer/Livets opståen (Det første liv, Livet uden og med ilt, Endosymbiont teorien)
Modul 2: Energi til arbejdet
- Hvordan kulhydrater, fedtstoffer og proteiner er opbygget, herunder detaljer om proteiners struktur (4 niveauer)
- Hvordan næringsstofferne fordøjes, optages i fordøjelsessystemet og hvordan de indgår i stofskiftet
- Kroppens energistofskifte, herunder de tre delprocesser i respirationen
- Enzymers funktion og virkemåde
Modul 3: Kroppens signalveje
- Nervesystemets opdeling i centralnervesystemet, det perifere nervesystem og det autonome nervesystem
- Nervecellens opbygning
- Hvordan der etableres en spændingsforskel over membranen (hvilepotentialet)
- Hvordan nerveimpulsen opstår (aktionspotentialet)
- Hvordan impulsen spreder sig ned gennem axonet
- Hvordan signalet overføres til en ny celle (synapsen)
- Transmitterstoffernes funktion (fremmede og hæmmende synapser)
- At anvende ovenstående teori på eksempler
- Hormoners udskillelse og virkemåde
- Regulering af kroppens hormonproduktion
- Enkelte hormoner hos mennesket
Modul 4: DNA og genteknologi
- Menneskets arvemasse og antallet af gener
- DNA-molekylets bygning
- DNA-kopiering replikation
- Proteinsyntese
- - den gentiske kode
- - transskription og translation
- - genregulering
- Genmutationer
- - punktmutatiuoner
- - frame shift mutation
- - deletion Eksempel cystisk fibrose
- Genteknologi - herunder
- - kromosomanalyser
- - DNA diagnostik (cystisk fibrose)
- - ægsortering
- - DNA profilanalyse
- - gensplejsning
Modul 5: Evolution og arv/miljø
- Evolution
- - Darwins teori om livets udvikling
- - Variation og selektion
- - Mutationer
- Teorier om livets opståen
- - Om hvem der kom først; autotrofer eller heterotrofer
- Udvikling af arter
- - Bestemmelse af slægtsskab via DNA-analyser
- Arvelige egenskaber
- - Nedarvning af dominante, recessive og kønsbundne egenskaber
- Arv og miljø
- - Er intelligens arvelig eller bestemt af miljøet?
Modul 6: Naturen i grundtræk
- Naturen i grundtræk
- Om planters opbygning og stofomsætning
Modul 7: Økosystemet i praksis
- Formålet med modulet er at få viden om
- Økosystemets funktion
- Stofkredsløb
- Kulstofs kredsløb herunder om drivhuseffekt
- Kvælstofs kredsløb og gødningsstoffernes betydning
- Om skoven som økosystem
- Fødekæder og fødenet i skoven
- Succession - Det modne økosystem
Modul 8: Laboratorie-øvelsesdage
Biologi er et eksperimentelt fag. Det er derfor et krav, at man i forbindelse med studiet af biologi B udfører en række eksperimenter og sammenfatter resultaterne i rapporter. I flexkurset anvendes allerede udførte eksperimenter som træning i analyse og konklusion, men for at få tilstrækkelig indsigt i det eksperimentelle arbejde kræves deltagelse på laboratorie-øvelsesdagene.