Igennem forløbet med erhvervsøkonomi C vil dine evner inden for de mere generelle mål i faget også blive udviklede. Det er bl.a.: demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder, indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger samt strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Modul 1 - Innovation og kreativitet
Formålet med dette modul er:
-
At få kendskab til innovationsbegreber
-
At træne evnen til at tænke "Out of the box"
-
At få redskaber til at tænke kreativt
-
At udforske sine ideer
-
At lære at redegøre analysere, diskutere og cases ved at bruge fagbegreber
Modul 2 - Iværksætteri, virksomheden og dens omverden
Formålet med dette modul er:
- At kunne redegøre for virksomheders forretningsmodel
- At få kendskab til forskellige forretningsmodeller
- At få redskaber til at tænke kreativt
- At kunne undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed.
- At få kendskab til forskellige iværksættere typer og bevæggrunde for at være iværksættere
Modul 3 - Strategier, branche og markedsforhold
Formålet med dette modul er:
- At kunne redegøre for virksomheders strategier
- At få kendskab til forskellige konkurrenceformer
- At få kendskab til forskellige konkurrencestrategier
- At få kendskab til forskellige vækststrategier
- At kunne undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med virksomhedens valg af strategi.
- At diskutere og analysere forskellige vækststrategier for virksomheden
Modul 4 - Virksomhedens afsætning og markedsforhold
Formålet med dette modul er:
- At redegøre for et produkt som en del af en virksomhedens samlede marketingmix og redegøre for en virksomheds branding.
- At redegøre for pris som en del af en virksomhedens
- samlede marketingmix og redegøre for en virksomheds prisstrategi for såvel nye som eksisterende produkter
- At redegøre for distribution som en del af en virksomhedens samlede marketingmix og redegøre for forskellige distributionsformer.
- At redegøre for promotion som en del af en virksomhedens samlede marketingmix og redegøre for forskellige promotionsformer.
- Analysere og diskutere forskellige strategiske markedsførings muligheder
- Opnå kompetence i forhold til at lære om en virksomheds måde at markedsføre sine produkter på
Modul 5 - Virksomhedens økonomi/regnskab
Formålet med dette modul er:
-
At kunne redegøre for virksomheders regnskaber, herunder resultatopgørelse og balance
-
At få kendskab til forskellige regnskabsklasser
-
At få kendskab til forskellige krav til regnskab
-
At få kendskab til forskellige afskrivningsmetoder
-
At kunne undersøge og diskutere virksomhedens indtjeningsevne og rentabilitet
-
At diskutere og analysere virksomhedens forskellige nøgletal
Modul 6 - Virksomhedens ledelse, organisation og motivation
Formålet med dette modul er:
- At udvikle dine kompetencer til at anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forholdet
- At få kendskab til forskellige organisationsstruktur
- At få kendskab til forskellige ledelsesteorier
- At få kendskab til forskellige motivationsteorier
- At kunne anvende viden om en virksomheds ledelsesmæssige og organisatoriske forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens udviklingsmuligheder.